حوزههای ارزیابی:
مهارتهای روزمرهی زندگی
تاریخچهی بارآوری ( productive)، مهارتها، ارزشها، و علایق
مهارتها و علایق اوقات فراغت
قدرت عضلانی ( معاینهی اسکاپولا، شانه، آرنج، مچ دست، و قدرت grip و pinch انگشتان)
تحمل
دامنهی حرکتی (ROM)
قوام (tone) عضلانی (بررسی اسپاستیسیته )
هماهنگی حرکات درشت (gross)
کارکرد مچ و دست
کنترل و پوسچر تنه
وجود و غیاب رفلکسها
حساسیت ( معاینهی light touch، pin prick، joint proprioception، stereognosis، و kinesthesia )
کنترل دما
درد
مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری
خودانگاره (self-concept)
خلق و هیجان
حمایت اجتماعی و خانوادگی
مهارتهای ارتباطی
موانع معماری
رانندگی انطباقی
خود پایی (Self-Care)
گسترش بیشینهی سطح استقلال در تمام فعالیتهای خود پایی، نظیر جابجایی
کمک به فرد در انتخاب وسایل کمکی و ارتزها که برای انجام تکالیف سودمند هستند، و آموزش استفاده از وسایل کمکی
ارزشیابی، توصیه، و آموزش در زمینهی استفاده و مراقبت از وسایل پزشکی بادوام، نظیر صندلی چرخدار، سامانههای نشستن، یا اسکوترها
آموزش روشها و وضعیتهای بدنی جایگزین جهت انجام فعالیتهای خود پایی
کمک به فرد و خانواده در جهت برنامهریزی برای زندگی مستقل
در نظر گرفتن سطح زندگی فرد پیش از ترغیب فرد به انجام فعالیتهای روزمرهی زندگی خوردن و نوشیدن: فراهم نمودن فرصت تمرین استفاده از وسایل کمکی برای خوردن با استفاده از universal cuff (برای انطباق قاشق یا چنگال معمولی). تشک غیرلغزنده، یا plate guard نیز در آغاز میتوانند مفید باشند ولی با بهبود مهارتهای فرد میتوان آنها را حذف کرد. فنجان پلاستیکی سبکوزن، لیوانهای دو دسته را نیز میتوان برای نوشیدن استفاده کرد. از نی نیز میتوان بجای عمل برداشتن فنجان استفاده کرد.
مو: حالت مو باید طوری باشد که برای شستن و خشک کردن با حوله آسان باشد. میتوان با استفاده از مواد اسپلینتسازی ترموپلاستیک، برسها و شانههای مدور یا انطباقیافته را درست کرد.
دندانها: مسواک را میتوان در universal cuff قرار داد. مسواکهای برقی نیز ممکن است برای برخی مفید باشد.
آراستگی ظاهری:
شستشو:
استحمام:
لباس پوشیدن:
کارکرد باروری (reproductive function):
تمایلات جنسی:
بارآوری:
گسترش سطح بیشینهی استقلال در مهارتهای نگهداری از خانه
کمک به تعیین گزینههای حرفهای بر مبنای علایق، تواناییهای شناختی، و سطح مهارت
در صورتی که آموزش یک هدف باشد، کمک به ارزیابی و انتخاب مؤسسهی آموزشی جهت ادامهی آموزش فرد
ارزیابی پتانسیل فرد جهت رانندگی با خودرو یا وَن و فراهم نمودن آموزش رانندگی شبیهسازیشده
اوقات فراغت:
کمک به فرد در توسعه، کشف، یا گسترش فعالیتهای اوقات فراغت بر مبنای علایق، تواناییهای شناختی، و سطح مهارت
کمک به فراهم نمودن انطباقهایی که ممکن است شرکت فرد در فعالیتهای اوقات فراغت ِ انتخابشده را تسهیل کند
حسی- حرکتی
حفظ و افزایش دامنهی حرکتی مفصل
پیشگیری از دفورمیتی از طریق دامنهی حرکتی اکتیو و پاسیو مفصل، اسپلینتگذاری، و وضعیتدهی
تقویت گروههای عضلانی باقیمانده از طریق استفاده از فعالیتهای هدفمند
افزایش تحمل فیزیکی از طریق فعالیتهای فانکشنال
مراقبت از دستهای بیمار نظیر: حفظ وضعیت کارکردی، شامل حمایت قوس عرضی کفدستی، ثبات و حفاظت شست در ابداکشن، اپوزیشن؛ و حفظ فضای وب کافی
حفظ ظاهر خوب دست و پیشگیری از کانتراکچرها
حفظ دامنهی حرکتی خوب در تمام مفاصل دست و مچ
حفظ اکستنشن خوب مچ دست
نمونهای از اسپلینتهای مورد استفاده: palmar hand، foot drop، short or long opponents، wrist-driven tenodesis، و dorsal wrist support
آموزش حرکت جبرانی یا جایگزین
فراهم نمودن اسپلینتهایی جهت حفظ وضعیت کارکردی مچ و دست وکمک به حرکات جایگزین (flexor hinge)
آموزش ذخیرهی انرژی در تمام فعالیتهایی که نیازمند فعالیت حرکتی هستند
کمک به آموزش مهارتهای جابجایی با صندلی چرخدار
آموزش ایمنی با استفاده از سامانهی دیداری یا شنیداری برای جبران حس لمس و دما
شناختی
قابلیتهای شناختی به طور مستقیم تحت تأثیر قرار نمیگیرند؛ اگرچه افراد با ضایعات نخاعی سطوح بالا ممکن است مقادیری ضایعه به مغز نیز داشته باشند.
روانشناختی
استفاده از علایق پیشین جهت برانگیزاندن فرد به یادگیری و بازآموزی مهارتهای مفید
کمک به انطباق با ناتوانایی
فراهم نمودن فرصتهایی برای تعامل اجتماعی با افراد معلول و سالم
محیط
تضمین ایمنی و دستیابی مستقل در خانه از طریق ارزیابی و توصیه برای انجام اصلاحات در منزل
فراهم آوردن اطلاعتی پیرامون نیازهای معماری برای استفادهی ایمن از صندلی چرخدار در خانه و جامعه
تشویق خانواده و دوستان فرد به یادگیری تکنیکهایی برای مدیریت (managing) فرد
فراهم نمودن حمایت روانشناختی برای خانواده و دوستان
فراهم نمودن آگاهی پیرامون منابع موجود در جامعه و تشویق به مشارکت در فعالیتهای جامعه
ممنونم
کاملا مورد استفاده قرارا گرفت